#19 Doświadczenie nie-ja, czyli paradoks światła w lodówce

To jest drugi z kolei wpis nt. zjawiska minimalnego doświadczenia fenomenalnego ("czystej świadomości") na podstawie prac neurofilozofa prof. Thomasa Metzingera. Czy istnieje coś takiego, jak esencja świadomości? Jeśli zanalizujemy świadome doświadczenie i wyodrębnimy jego składowe (Metzinger jest w tym dobry), to które jego cechy są warunkiem koniecznym zaistnienia tego zjawiska? Czy będąc świadomym, trzeba mieć perspektywę pierwszoosobową? Czy będąc świadomym, trzeba mieć jaźń? Czy świadomość musi zawierać jakieś obiekty intencjonalne - myśli, uczucia, qualia sensomotoryczne?

W tym wpisie spróbuję przedstawić, czym zjawisko czystej świadomości raczej nie jest, chociaż wydaje się tym być. Na końcu przedstawię wstępnie dwie propozycje, czym wg Metzingera może ono rzeczywiście być.

Jak wynika z poprzedniego wpisu, dobrym kierunkiem poszukiwań czystej świadomości jest praktyka medytacji. W poniższym wykładzie Metzinger powołuje się na doświadczenia osób medytujących, które relacjonują, że w bardzo głębokiej medytacji zanika ich jaźń; a samemu doświadczeniu często przypisują status atemporalności (poza czasem) czy amiejscowości (poza przestrzenią).

Ale czy naprawdę można doświadczyć zaniku swojego "ja" w pełnym zakresie? Prof. Metzinger wskazuje, że zachodzi tu pewien paradoks, który można sformułować następująco:

Jeżeli cię tam nie było, to skąd wiesz, co się działo?
Jeżeli było to poza czasem, to skąd wiesz, ile to trwało?
Jeżeli działo się poza przestrzenią, to skąd wiesz, gdzie się działo?

Jego odpowiedź brzmi: to, czego doświadczają medytatorzy, prawdopodobnie nie jest czystą świadomością per se, ale jest to doświadczenie, gdzie jaźń  i perspektywa w swoich minimalnych wersjach mieszają się z minimalnym doświadczeniem. Nie da się zbadać zjawiska minimalnego fenomenalnego doświadczenia (MPE) z perspektywy 1. os., ponieważ samo pojawienie się perspektywy powoduje, że MPE przestaje być minimalne.

MPP +MPS+MPE

(minimal phenomenal perspectivalness+minimal phenomenal selfhood+minimal phenomenal experience)


Jednak sam filozof nie daje za wygraną i uważa, że mimo to istnieje coś takiego, jak esencja świadomości. Pokazuje dwóch możliwych kandydatów - stany, w których może występować zjawisko czystej świadomości:

- "Lucid dreamless sleep",

- Jego autorski "model-ARAS".

Jednak na ten temat napiszę już w osobnym wpisie.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

#54 Najtrafniejsza prawda o umyśle?

#48 Ken Wilber, One Taste - ulubione fragmenty

#53 Ślepcy i słoń - ulubione fragmenty